Ubuntu
Nieuwe dingen proberen gaat gemakkelijker als je weet dat er iemand achter je staat. Daarom werken we op de Geert Groteschool samen met ouders en verzorgers. Met elkaar creëren we een veilige basis die leerlingen het vertrouwen geeft om hun talenten te ontwikkelen. Zowel in de klas als thuis, want leren stopt niet na schooltijd.
We maken leren betekenisvol door in alle groepen met thema’s te werken. De ene keer hebben we het over de ruimte, de andere keer over klimaat of voeding. Leerlingen verzamelen informatie, doen onderzoek en voeren opdrachten uit. Ze gaan ook op excursie of geven een presentatie aan hun ouders of verzorgers. Zo ontwikkelen ze (on)bewust allerlei kennis en vaardigheden.
We zijn een KiVa-school. Dit staat – vertaald uit het Fins – voor ‘fijne school’. We bieden een plek waar leerlingen zich samen kunnen ontwikkelen. Om dat gevoel te versterken, volgen de leerlingen één keer per week een KiVa-les. Ze ontdekken dan bijvoorbeeld dat iedereen anders is. En ze ervaren hoe ze met hun persoonlijke kwaliteiten van betekenis kunnen zijn voor de groep.
Hoewel we een groep vormen, mag iedereen zichzelf zijn. Alle leerlingen hebben hun eigen talenten, worden gezien en krijgen het vertrouwen om nieuwe dingen te proberen. Fouten maken is niet erg, want daar leren ze juist van. We staan open voor elkaar, communiceren positief en doen wat we zeggen. Zo creëren we samen een omgeving waarin prestatie en plezier samenkomen.
We willen blijven verbeteren. Daarom zijn we een onderzoeksschool. Dit betekent dat hbo-studenten zich verdiepen in de inhoud en kwaliteit van ons onderwijs. Hun bevindingen en ideeën delen ze met onze leerkrachten. Zo weten we zeker dat nieuwe initiatieven het bestaande aanbod verrijken. Als we iets doen, doen we het namelijk goed.
We ontmoeten elkaar vaak. Dat past bij onze katholieke identiteit. We organiseren onder meer carnaval, sportdagen en schoolfeesten en sluiten elk jaar traditiegetrouw af met een sfeervolle kerstmarkt en een bord boerenkool. Iedereen is welkom. Want hoe beter we elkaar kennen, hoe beter we kunnen samenwerken aan betekenisvol onderwijs.